vrijdag 12 augustus 2011

Tomatensoep

Wat kunnen collega's toch fijn zijn he?! Ik (Madelon) kreeg van de week een zak met tomaten, geplukt door collega. Maar wat doe je met een zak tomaten? Ik vind een tomaat lekker op z'n tijd, maar een hele zak, daarvan zou ik de helft zonder meer beschimmeld en wel in de groene bak hebben gegooid.
De uitkomst: tomatensoep!

Woensdag gemaakt en donderdag mijn collega's als proefpersonen gebruikt. Dat ze de soepkommen uitlikten met hun vingers zegt wel iets toch?

Ik heb als basis een recept gebruikt uit Bill's Basics van Bill Granger.

1 kg tomaten (500gr roma en 500gr variatie van klein tot groot)
1/4 rode paprika
1/4 oranje paprika
3 tenen knoklook (heel)
1/2 wortel in kleine stukjes
4 el. olijfolie
1 tl. koriander gemalen
1 tl. komijnzaad gemalen
Snuf gedroogde chillivlokken (naar smaak)
250 ml kippenbouillon
Scheutje (ongeveer 50 ml) kokosmelk

Tomaten, paprika, wortel, knoflook, kruiden en olijfolie in een ovenschaal, afgedekt (aluminiumfolie) ongeveer 1 uur in de oven op 200 graden, dan nog een 1/2 uur zonder folie.
Tomaten door de blender en toevoegen aan de kippenbouillon en kokosmelk en klaar is de soep!

  

1 opmerking:

  1. Gaaf hoor, wanneer komen jullie bij ons koken?!

    Veel kookplezier!

    Arjan

    BeantwoordenVerwijderen