dinsdag 10 april 2012

Te lekkere choco-fudge

Ik hou best wel heul erg van chocolade. En heb tegenwoordig 'iets nieuws' ontdekt. Makkelijk te maken, moeilijk om af te blijven. Leuk om cadeau te doen, nog leuker om zelf van te genieten!

Neem:
  • 500 gram chocolade (puur werkt sowieso goed, melk duurt langer voordat het gestold is)
  • 1 blikje gecondenseerde melk (Friese vlag, 1 blikje is bijna 400 gram)
  • 75 gram boter
  • 1/2 zakje vanillesuiker
  • En als optie: dat wat je het liefst in je chocolade hebt, in de hoeveelheid die je het lekkerst vindt. (Al geprobeerd met hazelnoten, rozijnen, cranberries, nogatine en alle denkbare combinaties met deze ingredienten. Allemaal heerlijk! Nu nog de stukjes sinaasappelschil, pistachenootjes, pompoenpitten, etc, etc :))

Smelt de chocolade langzaam en al roerend in een pannetje op het vuur met de gecondenseerde melk en de boter. Niet laten koken. Als het een mooi egaal mengsel is, haal de pan van het vuur. Roer dan de suiker er door heen en je favo-mix van ingredienten. Schenk dit in een ingevette schaal en zet in de koelkast tot het volledig afgekoeld en gestold is. Stort de plak fudge op een snijplank, snij er stukjes van en voilĂ  ! Ik bewaar het in de koelkast, dat werkt het beste.

Tip: als je melkchocolade hebt gebruik duurt het langer voor het hard is, maar probeer geduld te beoefenen (lastig!!), uiteindelijk stolt het. De eerste keer was ik wat ongeduldig en heb het mengsel te vroeg tot 'heerlijke chocopasta' verklaard. Ik zit het nog steeds stukje voor stukje uit een weckpot te bikken. Maar tussen 2 biscuitjes is het ook in kleine stukjes errug lekker! Heeft wel voor inspiratie gezorgd: een volgende keer moet het met meer melk en/of minder chocolade uiteindelijk een goede homemade chocopasta worden. Als het gelukt is, zal ik het posten! :)

1 opmerking:

  1. Hallo dames, ik ga ermee aan de slag hoor. Ik laat jullie weten of het een heerlijke fudge is geworden!!
    Groetjes,
    Jennie

    BeantwoordenVerwijderen